Dag 14... Muddy waters.... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Ben & Annemarie Dekker - WaarBenJij.nu Dag 14... Muddy waters.... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Ben & Annemarie Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 14... Muddy waters....

Door: BA

Blijf op de hoogte en volg Ben & Annemarie

24 September 2012 | Vietnam, Can Tho

Tja bjina twee weken om en aangekomen bij onze meest zuidelijke bestemming Can Tho. (ligt precies op de 10 NB).

Kim XI kwam in een mooie Kia ons ophalen om van HCM naar Cani Tho te rijden (approx 160 km). Halverwege sloeg hij van de weg af (voor de detailkenners Bai Ce) en daar lag een boot klaar om ons door de Mekong delta te varen. (Kim heeft de rest omgereden en ons bij Long Vingh) weer opgehaald. Ook hier weer een Halong bay ervaring, boot voor onszelf met een kapitein en goed Engels sprekende lokale gids.

Het water van de Mekong is werkelijk geel bruin, door de stroming, de regen (die er normaal valt) blijkt er continue zand en modder mee omhoog te komen. (vandaar de titel Muddy Waters)

Door wat kleinere drijvende markten gevaren, rijst poopcorn gemaakt en zelfs een slok durven nemen van dat slangenspul (foto). Volgens ons verzamelen ze een kluitje van die kruipende beesten, voegen daar genoeg alcohol aan toe om geen bacterie/gist de kans te geven te groeien, laat het geheel geruime tijd bij kamertemperatuur op elkaar inwerken en all zogenaamde gezondheidsbevorderende stoffen verlaten de slangen en zit dan in die alcohol. Glaasje geproefd, geen maag klachten (tot nu toe), leek een beetje op warme akvavvit.

Doorgevaren naar een huis op een eiland waar zes autochtonen ons gingen verrassen met een aantal liederen onder begeleiding van een paar vreemde instrumenten. Goed de gitaar was te herkennen.(alhoewel met 6 snaren en een vreemde vormgeving). De andere deel van het "orkest" had echter iets op schoot wat twee snaren had en een strijkstok. Goed het was razend knap dat de beste man daar nog een melodie uit kreeg, Echter de combinatie van de zangeres met de al eerder benoemde klank variatie in de Vietnamese taal in combinatie met beste man met zijn bezemsteel met snaren,gaf zo wel veel gelijkenis met het geluid wat een krolse kater kan maken als hij met zijn staart tussen de deur zit. Niet echt Pink Floyd dus.. (ook hier waren wij het enige publiek)
(foto)

De lunch was wel erg leuk, kleine tent die ook een soort van hostel was
met erg leuke bedden (Foto) de hoogzwangere eigenares had zich de zweetdruppels op het voorhoofd gekookt en kwam met een viergangen lunch waarna we langzaam de boot weer in zin gestrompeld.
Tijdens de lunch was het voorgerecht een vis die ze hier Elephant vis noemen. (zoetwater vis) Zie Foto. Als iemand enig idee heeft hoe deze vis in het nederlands heet dan is hij/zij de winnaar van onze Vietnam tour prijs 2012. Dus wij horen graag jullie reacties. (sorry Harry, steal with pride they always say).

Aan het einde van de dag teruggevaren naar Long Vingh, waar vriend Kim ook de weg had gevonden. Doorgereden naar Can Tho waar we nu op ons balkon van het hotel uitkijken over de Mekong delta (met bijna het laatste cointreautje..).

Morgen moeten we vroeg op (05.45) gaan we naar de grote drijvende markt in CanTho.

Groetjes en tot morgen

• 24 September 2012 - 22:47

Marianne:

Wat een avonturen daar in Viet Nam. Prachtig land zo te zien op jullie fotos.
    Het visje ziet er heel bijzonder uit. Maarvik heb Geen idee wat voor vissie het is.
    Heeft Annemarie er echt van gegeten?

• 25 September 2012 - 10:37

Harry:

Gek maar waar, dat beest heet hier gewoon olifantvis: vanwege die kenmerkende grote flaporen. Maar die worden altijd verwijderd voordat de vis wordt gebakken. Daar maken ze nl. kroepoek van.
    In Nederland komt ie alleen voor in aquaria van liefhebbers van tropische vissen. In het wild zoeken ze hun voedsel in troebel water mbv het uitzenden van elektrische stroomstootjes. Het bewijs daarvan kun je op jullie foto's goed zien: de stekker zat er nog in van voren.
    Veel plezier nog daar de laatste dagen. Leuke verslagen, maar ik wacht nog even met het maken van plannen voor en fietsreis door Vietnam.