Dag 12... Orange G en BBQ - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ben & Annemarie Dekker - WaarBenJij.nu Dag 12... Orange G en BBQ - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ben & Annemarie Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 12... Orange G en BBQ

Door: BA

Blijf op de hoogte en volg Ben & Annemarie

22 September 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Goedemorgen,

Nadat het gisterenavond nog regende,stond vanochtend de zon weer aan het firmament, met dus een garantie op een warme en twee keer douchen op een dag.

Kim X kwam ons om 08.30 ophalen voor een bezoek aan het Bevrijdingspaleis waar in 1975 de tanks van de Noord Vietnamezen naar binnen stormden en die dag ook de capitulatie van Zuid Vietnam een feit was. (Een paar foto's ter illustratie toegevoegd)
Daarna de Notre Dame bezocht die geheel is gebouwd van bakstenen uit Marseille (je wil niet weten wat de transportkosten hiervan zijn geweest).

Vervolgens een bezoek gebracht aan het War Remnants Museum gebracht, waar we dachten dertig minuten rond te lopen maar het werd 1, 5 uur.
Een aantal dingen die we hebben ondervonden, na het bezoek verlieten we beide het museum met een gevoel van onmacht en ongeloof.
Daarnaast kan je niet voorstellen dat Amerikanen hier nog door dit museum durven lopen. De vietnam oorlog (die uiteindelijk 17 jaar duurde voor de amerikanen) was gewoon een giga slachting onder de burger bevolking.(4 miljoen slachtoffers). Deze oorlog was zo anders dan de WO II, minder man op man gevechten, maar veel meer met materieel en technologie. Het meest schrijnend was de toepassing van Orange G (ontblader middel) wat gebaseerd is op de aanwezigheid van Dioxine.
Uit de informatie blijkt dat 85 gr Dioxine genoeg is om een stad van 8 miljoen mensen van de kaart te vagen, De Amerikanen hebben tussen 1961 en 1971, 187 kilogram over het land gesprayed. Dioxine is niet alleen carcinogeen maar ook genotoxic over meerdere generaties. En tot onze schrik moesten we constateren dat we inderdaad de afgelopen week al een aantal mensen hebben gezien met de beschreven afwijkingen. De foto's in het museum laten kinderen zien met de meest verschrikkelijke afwijkingen, die kinderen zijn even oud of jonger dan onze dochters...Dus een groot aantal jong volwassenen hier krijgen het advies om geen kinderen te nemen ivm het verhoogde risico van mutaties.

Ander de muur hing een brief van een kind van 15 jaar (geen benen,en maar een arm) aan Obama, waarin ze hem vroeg of hij zijn belofte tijdens zijn inauguratie (the world should be a safe place for his children to grow up and realise their dreams) ook van toepassing was op de "Orange G" kinderen in Vietnam die eigenlijk geen toekomst hebben.

We weten niet of Obama deze brief ooit heeft beantwoordt. Het meest wrange is wel dat de US alle US veteranen met een Orange G probleem , financieel tegemoet zijn gekomen, maar dat alle procedures door Vietnamezen tegen Dow Chemical en Monsanto (de makers van het dioxine) door de supreme court in de US zijn afgewezen.

Danig onder indruk het museum verlaten...

Daarna China town en de markt bezocht, krioelende mensen massa.

In de middag op eigen houtje wat tempels bezocht en even langs de Amerikaanse Ambassade gelopen waar in 1975, de Amerikanen met een luchtbrug (70 helicopters, met 650 vluchten in 18 uur) ongeveer 7500 mensen het land hebben uitgevlogen. (Bekende beelden van de helicopters op de ambassade gebouwen). Daarna nog wat lokale beroemde gebouwen bekeken, en toen een hapje eten.

Dat was wel een avontuur, we waren gisteren langs een terrein gelopen met allerlei lampjes in de bomen en met het bordje BBQ garden.

OK dus wij vanavond terug naar de bewuste plek, en we werden van harte welkom geheten door een haag van lieftallige buigende en glimlachende vietnameze dames. Vervolgens naar een tafel gebracht en de menukaart doorgenomen.Keus zat, echter was ons al opgevallen dat het midden van de tafel wel een erg gekke vorm had.
Blijkt het een ingebouwde BBQ te zijn....
In die tent was het echt een heerlijke chaos, er staan 119 tafels van elk vier personen.. er lopen zo'n 40-50 man bediening rond, en nog een elftal in de open keuken. Het concept is simpel,je besteld je diverse vlees en vis soorten, een van die 50 gasten met een rood schort,steekt vervolgens de BBQ in de tafel aan en dan bakken maar. Om het geheel logistiek nog een beetje te laten kloppen brengen ze je ook gelijk de voorgerechten, side dishes etc. Goed te eten en een leuk avontuur (zie foto's).

Daarna nog een wijntje gescoord en lekker slapen.

Morgen met Mike XI naar de tunnels...

Groetjes

• 23 September 2012 - 15:19

Elvera:

Geweldig om jullie belevenissen te volgen!
    Pa volgt de reisverslagen op de voet en ik heb vandaag samen de foto's met hem bekeken, hij heeft zitten genieten van al dat moois en bijzonders!
    Groetjes van hier!

• 24 September 2012 - 12:44

Patrick:

Hi...

Orange G gebruik je voor DNA-gelletjes.. De Amerikanen gebruikte Agent Orange..Maar dit maakt het verhaal niet minder erg...

groetjes...

• 24 September 2012 - 13:40